Fra og med september 2017 vil den gamle NEDC-laboratorietesten gradvis bli erstattet av den nye WLTP-testen (den globale harmoniserte testprosedyren for lette kjøretøy). Nøyaktig hva vil forandre seg?

Fra NEDC til WLTP: Hva vil forandre seg?

“Den gamle laboratorietesten – kalt den nye europeiske kjøresyklusen (NEDC) – ble utformet i 1980-årene og er foreldet i dag på grunn av utviklingen innen teknologi og endringer i kjøreforhold.

EU har derfor utarbeidet en ny test, kalt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (den globale harmoniserte testprosedyren for lette kjøretøy, WLTP), som gjelder fra september 2017.”

Hva er fordelene med WLTP?

En bil har plutselig to forskjellige CO2-verdier, hvorfor?

Vil WLTP redusere avviket mellom bilens ytelse på laboratoriet og på veien?

Når vil WLTP-endringene finne sted?

Hvordan sikrer man en smidig overgang til WLTP?

 

HOVEDFORSKJELLENE MELLOM DE TO TESTPROSEDYRENE:

NEDC WLTP
Testsyklus Én testsyklus Dynamisk syklus gjenspeiler faktisk kjøring bedre
Syklustid 20 minutter 30 minutter
Syklusstrekning 11 kilometer 23,25 kilometer
Kjørefaser 2 faser, 66 % by- og 34 % landeveiskjøring 4 mer dynamiske faser, 52 % by og 48 % landevei
Gjennomsnittshastighet 34 kilometer per time 46,5 kilometer per time
Makshastighet 120 kilometer per time 131 kilometer per time
Hensyn til ekstrautstyr NEDC tar ikke hensyn til innvirkning på CO2 og drivstoffutnyttelse Tar hensyn til ekstrautstyr (som kan variere fra bil til bil)
Girskift Faste girskiftpunkter Ulike girskiftpunkter for ulike biler
Testtemperaturer Måling ved 20–30 °C Måling ved 23 °C, CO2-verdier korrigert til 14 °C
Show Buttons
Hide Buttons