Vil WLTP redusere avviket mellom bilens ytelse på laboratoriet og på veien?

Selv om WLTP vil gi en langt mer realistisk representasjon av forholdene på veien enn den gamle NEDC-laboratorietesten, vil den ikke dekke alle mulige variasjoner. Dessuten vil hver enkelt fører fortsatt ha sin egen kjørestil: én fører kan akselerere raskere, svinge krappere eller bremse bråere enn en annen som kjører mer forsiktig.

Med tanke på forskjellen i kjøreatferd, trafikk og værforhold vil det fortsatt være en forskjell mellom utslipp målt under laboratorieforhold og ved kjøring på vei. Siden det ikke finnes noen absolutt utslippsverdi, brukes bare verdiene som måles ved hjelp av de standardiserte laboratorietestene, til å sammenligne utslippet og drivstofforbruket til forskjellige bilmodeller.

Overgangstidslinje: Fra NEDC til WLTP

  • Biler typegodkjent med NEDC før september 2017 kan fortsatt selges.
  • WLTP-typegodkjenning vil bli introdusert for nye biltyper.
  • Enkelte biler vil ha «gamle» NEDC-verdier, mens andre allerede er godkjent etter de nye WLTP-vilkårene.
  • Bransjen vil begynne å bruke WLTP-baserte resultater for generell forbrukerinformasjon (f.eks. salgsbrosjyrer og nettsteder).
  • I overgangsperioden (frem til utgangen av 2018) bør bare NEDC-verdier brukes på etiketter og informasjon hos forhandlere for å gjøre det mulig for forbrukere å sammenligne forskjellige biler.
  • Det ventes at nasjonale avgiftsbestemmelser fortsatt vil være basert på NEDC-verdier.

En bil har plutselig to forskjellige CO2-verdier, hvorfor?

En bil har plutselig høyere NEDC-verdi, hvorfor?

  • Alle nye biler må godkjennes i henhold til WLTP-testprosedyren, og ikke lenger i henhold til NEDC.
  • Et unntak bør gjøres for utgående bilmodeller for å tillate at et begrenset antall usolgte biler på lager som ble godkjent etter den gamle NEDC-testen, selges i ytterligere ett år.

Vil drivstofforbruket mitt øke med WLTP?

  • Alle biler bør bare ha WLTP-CO2-verdier for å unngå forvirring blant forbrukerne, ifølge bilindustrien.
  • Nasjonale myndigheter bør justere kjøretøyavgiften og skatteordningene etter WLTP-verdier og respektere prinsippet om at WLTP ikke må ha negative konsekvenser for forbrukerne.

Vil WLTP påvirke hvor mye kjøretøyavgift jeg skal betale?

En bil har plutselig to forskjellige CO2-verdier, hvorfor?

  • EU-kommisjonen vil gjøre om dagens (NEDC-baserte) CO2-mål til tilsvarende spesifikke WLTP-CO2-mål. Disse nye WLTP-målene vil bli brukt til å kontrollere om bilene oppfyller kravene.

Vil den nye WLTP-testen påvirke CO2-målene?

Show Buttons
Hide Buttons